Jordgubbssemifreddo


Efter att ha läst igenom Leila´s senaste kok/bakbok så föll jag för en jordgubbssemifreddo som såg så himla god ut. Idag var det dags att testa. Rätt så enkelt att tillaga. För er som inte vet vad en semifreddo är så kan jag berätta att det är italiensk glass som är halvfrysen.

Oj, vilken glass, den var såååå god, vi satt alla och njöt av den, slår vanlig glass med hästlängder!!

Ingredienser för ca 8 port:
4 ägg
3 dl strösocker
1 vaniljstång
2 dl vispgrädde
3 dl turkisk yoghurt
1 liter färska jordgubbar
½ dl vatten

Börja med att skiva jordgubbarna och koka ihop med ½ dl vatten och 2 dl socker ca 30 min. Låt svalna helt.

Separera äggulorna ifrån vitorna och vispa gulorna ihop med ½ dl socker och fröna ur vaniljstången poröst.

Vispa grädden fluffig och blanda i yoghurten. Blanda i äggsmeten.

Vispa äggvitorna med ½ dl socker till ett hårt vitt skum. Vänd försiktigt ner i äggsmeten.

Blanda jordgubbskompotten med äggsmeten och häll i en glassbytta eller liknande. In i frysen i ca 4 timmar. Servera och njut!



Testa denna glass, jag lovar, ni blir inte besvikna!!

Kommentarer

  1. Oj, vad gott det verkade!
    Har inte hennes senaste bok men kommer skaffa den SNART!
    Måste prova det här receptet! Hur blev den i konsistensen? Jag är "allergisk" mot isiga glassar.....

    SvaraRadera
  2. Åsa, nej, jag tycker inte den blev isig men den är lite mer som en sorbe tycker jag.

    SvaraRadera
  3. Gott! Skall lagas nästa gång vi får en härlig soldag! :)

    SvaraRadera
  4. Semifreddo är så gott! Och så lätt, lättare än att åka och köpa glass ;-) Och jag tror knappt den kan bli isig, utan brukar ju vara krämig. Det är ju halvfryst grädde.

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset - det får bli en provlagning till helgen nu när jag äntligen spanat in svenska jordgubbar (om än växthusodlade...)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar