Lax i ugn med grönsaker och ajvarsås

Åh vad det är skönt med helg igen. Var ju ledig 2 veckor över jul och nyår och det var minst sagt segt att börja jobba igen kan jag säga. Så himla trött hela veckan. Gäller att preppa med god och nyttig mat så man kan hålla sig så pigg som möjligt och hålla sjukdomar borta. Då passar väl lax bra för lax vet ju alla att det är nyttigt.....och gott, jag älskar lax :-)

lax i ugn


Den här rätten brukar jag vanligtvis göra i grillen men nu är det så jäkla kallt ute så jag har inte lust att gå ut + att det är svårare att hålla värmen i grillen vid kyla så det fick bli ugnen helt enkelt.

Så här gjorde jag denna gången:

Ingredienser
en bit lax
blomkål
broccoli
morötter
gul lök
2 vitlöksklyftor
paprika
olivolja
salt och peppar
någon kryddblandning du gillar

Ingredienser sås
1 dl majonäs
1 dl gräddfil
1 dl turkisk yoghurt
2 msk ajvar
2 vitlöksklyftor
salt och peppar

Lägg laxen i en ugnsform, ringla olja över, salta och peppra och ta någon kryddblandning du gillar som passar till lax.

Skär upp grönsakerna och lägg runt omkring. Jag förkokade blomkålen och broccolin litegrann innan. Ringla olja över, pressa över vitlök och krydda. Blanda runt.

In i ugnen på ca 150 grader tills laxen kommit upp till 48 grader, höj ev mot slutet så grönsakerna får lite färg. Har du en stor bit lax så kör du laxen i en form och grönsakerna i en annan.

Blanda ihop alla ingredienser till såsen och ställ in i kylskåpet så länge.

Servera allt ihop och njut av en härligt nyttig och näringsrik måltid!

lax i ugn

ajvarsås

komplett måltid







Kommentarer