Kycklinggratäng med broccoli

Finns nu massor av sätt att göra den här kycklinggratängen eller rätten eller vad man nu ska kalla den. Brukar själv göra med de grönsaker jag har hemma för tillfället, denna gången blev det broccoli, lite spenat och röd lök. Grädde behövs, har du creme fraiche eller philadelphiaost är det bra, någon god kryddsättning i såsen och så är man i hamn :-) Så här gjorde jag denna gången:

Här ligger röd lök, spenat och broccoli.


Ingredienser
ca 1 1/2 kg kycklinglårfiléer
smör
2 röda lökar
en påse färsk spenat (jag hade bara en halv)
en stor bukett (eller flera) broccoli
5 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1 msk sambal oelek
2 pressade vitlöksklyftor
3 sardeller (kan hoppas över)
salt och peppar
riven parmesanost (eller annan ost du gillar)

Mina "smaksättare".

Sätt ugnen på 200 grader. Skär löken i bitar och lägg i botten på en ugnsform, lägg spenaten över. Koka broccolin i mindre bitar i ca 3 min. Lägg sedan över övriga grönsaker.

Bryn kycklingfiléerna i smör så de får färg runt om, salta och peppra och krydda ev med någon god kryddblandning. Lägg över i formen.

Koka ihop grädde, creme fraiche, sambal, vitlök och sardeller. Salta och peppra. Häll över kycklingen. Riv över parmesanosten.

Innan ugnen.

In i ugnen i ca 25-30 min, se till att kycklingen är färdig. Servera om du vill med blomkålsris (eller vanligt ris om du äter det), jag åt den bara som den är.

Efter ugnen




Kanske din fredagsmiddag???




Kommentarer