Chicken nuggets med currymajonäs

Äter du som jag LCHF, Paleo eller lågkolhydratkost eller vill du bara få lite tips på god mat så tycker jag du ska kolla in tidningen Matkärlek. Helt klart den bästa mattidningen just nu tycker jag. Jättebra och goda recept!

lchf chicken nuggets


I nr 2 hittade jag ett recept på chicken nuggets. Inte helt olika dom chicken nuggets jag gjort tidigare men dom här var panerade i pofiber istället för mandelmjöl, jättegoda och så här gjorde jag:

Ingredienser
800 g kycklingfilé
2 ägg
2 dl pofiber
1 dl riven parmesanost
1 tsk paprikapulver
någon örtkrydda, jag tog timjan och oregano
salt och peppar
smör att steka i

Börja med att skära upp kycklingen i lagom bitar. Knäck ner äggen i en skål och vispa. Häll upp pofiber, ost och kryddorna i en annan skål och blanda runt.

Doppa först kycklingen i ägget och sedan i paneringen sedan steker du bitarna i rikligt med smör tills dom blir gyllenbruna. För att dom klara bitarna inte ska kallna så kan du ha en form inne i ugnen på 100 grader och lägga in bitarna där när dom är klara.

Jag gjorde även en currymajonäs till:

Ingredienser
ett helt ägg
2 dl rapsolja
1 tsk dijonsenap
1 tsk vitvinsvinäger
curry efter smak
lite gurkmeja för färgen
salt och peppar

Knäck ner ägget i en hög bunke, tillsätt senap och vitvinsvinäger, låt bli rumsvarmt. Tillsätt oljan och vänta någon minut så oljan åker upp till toppen. Ställ ner en mixerstav längst ner i bunken och starta, för den långsamt uppåt tills allt har blandat, tar typ 10 s ;-) Häll över i en skål och tillsätt kryddorna.

Jag serverade kycklingbitarna med stekta padrones med olivolja och vitlök, salt och peppar och även nyskördade egenodlade tomater. Smaskens! :-)





Kommentarer

  1. Åh det måste jag testa nån gång! Ser supergott ut!!!

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar