Hemmagjord äppelmust

Det här inlägget delade jag med er för flera år sedan men jag vill pusha för det lite eftersom det är hög tid att göra egen äppelmust nu. Tyvärr har jag själv jättedåligt med äpplen i år, räcker absolut inte till att göra must men du kanske har ett äppelträd där hemma som dignar av äpplen?? Då tycker jag du ska testa att musta!

hemmagjord äpplemust

Äpplemust eller äppelmust?? Jag vet inte vad som är rätt men ni fattar ändå va? ;-) Jo, jag gjorde must av äpplen igår genom att använda min råsaftcentrifug. Enkelt men det tar lite tid men det är det värt, musten blir supergod! Så här gör jag:

Plocka äpplen och tvätta av dem, skär ev bort dåliga bitar.

Pressa alla äpplen i råsaftcentrifugen och sila sedan av musten ner i en kastrull eller bunke, häll bort överflödigt skum från silduken när vätskan runnit av.

Sila sedan ner musten ytterligare genom att hälla ner den i rena glasflaskor via en silduk.

Ställ flaskorna i en stor kastrull med vatten, lägg i en termometer i ena flaskan, koka upp tills musten når ca 75 grader. Försök hålla 75 grader i ca 15 min. Det kommer bubbla upp brunt skum under tiden, för att få bort den fyll på med lite hett vatten ändå upp till toppen. Ta sedan ur flaskorna och på med locket. Låt stå och svalna en stund och sedan ska flaskorna förvaras svalt.

Ge dem i alla fall en månad innan du smakar på dem, tror musten är som bäst tre månader efter.

Så ut och plocka äpplen med dig!!!

äppelmust

Kommentarer

  1. Skulle vilja ha en sådan flaska med äppelmust! ;) Mums!
    ha en fin dag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det där lät! Måste prova att göra, har ju precis köpt en en centrifug :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då måste du ju givetvis testa äpplemust! Mycket gott!

      Radera

Skicka en kommentar