Hemgjorda chicken nuggets a´la LCHF


Min dotter tycker det är himla gott med chicken nuggets. När vi är på någon av hamburgerrestaurangerna så är det alltid det hon ska ha och hon har även tjatat om att hon vill äta det hemma. Jag bara vägrar att köpa dom färdiga som finns i frysdisken så i söndags bestämde jag mig för att testa att göra egna men lite mer lchf vänliga ;-) Inte så svårt egentligen, bara till att byta ut vetemjölet mot mandelmjöl! Så här gjorde jag:

Ingredienser
kycklingfilé
ägg
mandelmjöl
riven parmesanost
salt och peppar

Skär kycklingen i lagom bitar. Doppa dom först i uppvispat ägg och sedan i en blandning av mandelmjöl, riven parmesanost, salt och peppar. Stek i mycket smör och servera med några dippsåser. Jag gjorde två enkla dippsåser.

Ingredienser currydipp
1 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 tsk curry
lite gurkmeja (för färgens skull)
lite salt och peppar

Ingredienser getostdipp
2 dl creme fraiche
100 g getost
1 msk honung
salt och peppar

Bara till att blanda ihop alla ingredienserna.

Vad tyckte då min dotter. Jo, hon sa att dom var goda men hamburgerrestaurangens var godare...... :-( Hmm, det tyckte inte jag förstås.....dom blev jättegoda!

Idag är det onsdag och egentligen min dag då jag ska vara hemma med Rasmus men eftersom vi har avdelningsmöte på jobbet så fick det bli byte med tisdagen så igår var jag hemma. Hade tänkt att vara ute med Rasmus, gå en promenad osv men nej, nej, det hoppade jag över, hu va kallt det var!! Blåste och kylan gick genom märg och ben. Resterande Sverige verkar ha fått massor med snö, men inte vi :-) men var är värmen, nu vill jag att våren ska komma!! Vi hade en mysdag iallafall. Rasmus har börjat klättra upp i soffan så då får man vara nära och kolla så han inte ramlar ner för han har inte fått riktigt koll på det där ännu, hur man tar sig ner alltså.

Ha nu en go dag alla bloggläsare!!


Kommentarer