måndag 7 maj 2012

Kycklingsallad med ceasardressing


Jag gjorde en fräsch och god kycklingsallad med ceasardressing häromdagen. Dressingen gjorde jag så som Jamie Oliver gör sin dressing, dvs utan äggula. Han har istället i creme fraiche. Vet faktiskt inte varför men jag tänkte att gör han på det sättet så gör jag det eftersom det mesta av hans mat är god ;-.) Mycket riktigt, såsen blev riktigt god. Viktigt här att inte ta för mycket vitlök, en halv räcker gott och väl. Så här gör man:

Ingredienser
½ st vitlöksklyfta
4 sardellfiléer
2 msk creme fraiche
1 dl olivolja
riven parmesanost
1 st citron
salt och peppar

Mortla en halv vitlöksklyfta med 4 sardellfiléer. Blanda i 2 msk creme fraiche och ca 1 dl olivolja. Riv över parmesanost tills såsen blir lagom tjock, ca en handfull. Pressa i saften från citronen. Smaksätt med salt och peppar.


Själva salladen kan man ju göra lite som man vill. Jag hade förutom kyckling i majs, rödlök, tomat, sallat, fetaost, gul paprika och oliver.

1 kommentar :

  1. Den såsen sparar jag till framtida tillfälle!! Salladen ser god ut. Ha en bra dag/ Emma

    SvaraRadera