Tips på grönsakssorter att så, del 1 - chili och kronärtskocka


Tänkte tipsa er om vad jag har odlat för olika sorters grönsaker och vad jag tänker odla i år och kanske få lite sorttips ifrån er andra uppdelat på några inlägg. Vi börjar passande nog med det som ska sås först på året nämligen chili och kronärtskocka.

Första omgången fröer har redan kommit i brevlådan och nu väntar jag på den andra. Blir till att starta till helgen med chili och kronärtskocka. Båda dessa grönsaker tar lång tid på sig att utvecklas, därav den tidiga starten. Det blir faktiskt första gången jag testar att så kronärtskocka, får se hur det går ;-) Jag har beställt en sort ifrån Italien som heter "Violetto precoce". Kronärtskockan är faktiskt en perenn men odlas för det mesta som ettårig. Jag hoppas dock på att jag kan ta upp plantorna och förvara i mitt växthus under vinter, får se om det funkar.....någon som har erfarenhet av det som kan berätta kanske??

Nedan ser du den sorten som jag tänkt att odla "Violetto precoce", en sort som jag beställt ifrån Gourmetgarage. Visst ser dom härliga ut!!

Kronärtskockan vill odlas på ett soligt och varmt ställe med genomsläpplig jord, tänk också på att den breder ut sig rätt så mycket. Kan bli 1 meter i omfång!

Bild lånad ifrån Gourmetgarage.se


Chili tänker jag inte odla i något överflöd, blir max två plantor, tycker det räcker gott och väl.
Förra året så sådde jag två sorter, Hot Lemon och Anaheim. Hot Lemon är en gul chili som smakade jättegott, passade perfekt till tex fisk. Anaheim däremot var alldeles för mild, smakade i princip som en paprika, visserligen god men man vill ju ha lite hetta.

Jag tänker så Hot Lemon i år igen tillsammans med en ny sort som heter "Grisu´of Sardina". Också denna är ifrån Gourmetgarage.

Nedan "Anaheim" som strax ska gå över och bli röd.


Vad gör man sedan med alla sina chilifrukter, för det blir oftast väldigt  många! Jag brukar frysa in en hel del, bara lägger dom i en fryspåse som dom är och tar fram efter behov. Torkning är ju förstås också bra, då hänger man helt enkelt bara kvistarna upp och ner med frukterna kvar på. När dom sedan har torkat så mixar man dem till "chiliflakes". Har också någon gång gjort ett "chilihalsband", se nedan.... ;-)


Del 2 kommer handla om bland annat det som ska sås i februari.

Kommentarer

  1. Härligt, hade också de chilisorterna senaste år. Har övervintrat dom få se hur det går. Är också första året för kronärtskockan hos mig. Såddes idag. Ha en fin fin dag/Gela

    SvaraRadera
  2. Jag sådde kronärtskockor förra året och satte ut i landet. De växte så det knakade (behöver gott om plats), men på grund av att det var så kallt och regnigt mot slutet av säsongen så hann bara en av dem utveckla skockor. I höstas flyttade jag in tre av plantorna i växthuset för att se om det går att övervintra dem där, Jag täckte dem med fiberduk. Rapport kommer längre fram i vår om det lyckades.

    Jag har också låtit en del plantor stå kvar ute i landen - vissa med fiberduk, andra utan. Och så har jag planterat om några plantor i kruokor som jag flyttat in i jordkällaren (med fiberduk). Så jag väntar med spänning på att se om något av övervintringsalternativen fungerar. Men för säkerhets skull ska jag också sätta nya frön i år. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar