Fikonmarmelad



Ja, då var det dags för första julinlägget för i år. Vi börjar med fikonmarmelad som ju absolut hör julen till tycker jag. Den här marmeladen är jättegod, den innehåller kanel, vilket jag tycker är viktigt. Smaken blir mer "julig". Ett digestivekex med en bit grönmögelost på och sedan en klick fikonmarmelad......oj, oj, så gott

Ingredienser

250 g torkade fikon (jag använder ekologiska från Saltå kvarn)
3 dl vatten
2 dl råsocker
1 msk citronsaft
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Börja med att blötlägga fikonen och låt dom stå över natten. Hacka sedan fikonen fint. Lägg i en kastrull tillsammans med vatten och råsocker. Låt koka upp och koka livligt under 25 minuter. Rör om då och då.

Blanda i citronsaft, vaniljsocker och kanel. Häll upp på väl rengjorda burkar. Klart!

Kommentarer

  1. Mums vad gott - kanel ska jag också lägga till i fikonmarmeladen nästa gång. Ett måste till osten som du säger.

    SvaraRadera
  2. Åh det där låter både gott och enkelt så det ska jag testa göra med fikonen som jag har liggandes här hemma! Tack för tipset! :) /ester

    SvaraRadera

Skicka en kommentar