Tomatplantor klara för omplantering


Idag har jag varit hemma från jobbet och varit sjuk, inget kul, snörvel snörvel. Jag försöker desperat leta efter vårtecken i trädgården men det är inte lätt med tanke på att det ligger mycket snö kvar där ute. Dom ställen i rabatten där krokusarna brukar vara först med att titta upp har några centimeter snö kvar på sig, lite varmvatten kanske hjälper.....☺. Vädret har varit riktigt grått och trist idag men fåglarna verkar inte bry sig, dom sjunger för fullt och det är ju såklart ett vårtecken!

Grönskan i mitt fönster här inne ser däremot bättre ut än där ute. Tomatplantorna har växt snabbt och är redan på gång att bli för rangliga, dags att plantera om dom. Basilikan är däremot kort och knubbig. Dom kommer jag sätta några stycken i grupp i varsin kruka och snart kan jag göra min egen pesto igen! Härligt.



Till helgen blir det dags för nästa såomgång då jag bland annat kommer att så gurka, vanlig lång och kort västeråsgurka. Det blev ingen jättebra skörd av västeråsgurka förra året pga att det var för kallt. Brukar odla den i en kallbänk med fönster över. Det blev i allafall såpass mycket att vi fick gjort lite ättiksgurka, i år ska det bli mer!

Lite av skörden från förra året.


Nä, dags att krypa ner i sängen igen och kurera sig.....

Kommentarer

  1. Egna tomater är ju bara för gott, dem har en helt annan smak.

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Va flitig du är! Jag har aldrig lyckats med tomater, plantorna blir visserligen höga å fina, eller så vissnar dom höga å fina, eller så blir de bara GRÖNA tomater... Vad gör jag för fel?? Har provat sånt här litet växthus med ställning & plasttält omkring som stått på altanen, men där i vill dom inte hellre va... Ge mig dina bästa tips så kaaaanske jag provar i år igen! ;-)

    SvaraRadera
  3. Kryddburken: jag odlar mina tomater i växthus men innan jag hade det så odlade jag dom på altanen. Jag tror det viktigaste som kanske inte alla tänker på är jorden. Köp en riktig jord, tex balkonglådejord och sedan måste man gödsla plantorna under hela sommaren. Varje planta behöver en stor kruka, minst 10 liter. Varmt läge och vindskyddat, glöm ej heller att "tjuva" tomaterna, ska dock ej göras på busktomater. Ja, några mer råd har jag nog inte att ge, värme och jorden är viktigast. Testa nu! :-)

    SvaraRadera
  4. Oj, jag börjar inse att jag kanske är lite sent ute med minna sådder. Men i helgen är det måste... Ner med fingrarna i jorden ;-)

    Trevlig helg, Kram C

    SvaraRadera
  5. Vad härligt det ser ut! Här i Stockholm har det toksnöat hela dagen :(.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar