Sättpotatis satt för groning!


Nu har jag köpt min sättpotatis. Brukar alltid köpa två olika sorter, tycker det är roligare. Båda sorterna är tidiga, Marine är ljusgul och fast och tål frost bättre än andra sorter (har vunnit två år i rad i smaktest på Bjärehalvön).
Andra sorten heter Princess, den är ursprungligen en tysk potatis. Ljus i skalet och med gulaktigt kött. Den sätter många knölar per planta och har mycket god sjukdomsresistens.

Man bör förgro potatis i ca 4-5 veckor innan man har tänkt att sätta ut dom. Det blir perfekt att göra det nu i slutet av mars. Jag brukar alltid använda mig av gamla äggkartonger att lägga potatisarna i. Ställ dom i ett ljust fönster så börjar snart groddarna att växa. Ställer man dom för mörkt så ränner gärna groddarna iväg i längden och det är inte bra, dom ska bli korta och tjocka.



Hur man planterar potatisarna återkommer jag till om ca 4-5 veckor!

Kommentarer

  1. Kul att höra om dina favoritsorter! Jag gillar tidiga Silla och bak/mospotatisen Rosamunda. Men den senare är nästan omöjlig att få tag i.
    Jag letar efter en lagringsduglig lite senare, fast sort som är riktigt god. Den egna potatisen är BÄST!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar