Sådd av tomater och basilika


Idag fick jag sätta fingrarna i jorden igen ☺. Nu börjar den härliga tiden när fröerna ska i jorden och man förväntansfullt sitter och kolla på sina sådder och undrar när dom små plantorna ska kika fram. Ja, jag vet, det är säkert svårt att förstå för den som inte är ett dugg intresserad av grönsaksodling men ni som har samma intresse som mig....ni vet vad jag pratar om.... ☺.

Idag har jag sått 5 st olika sorters tomater och 2 sorters basilika.

Tomatsorterna var:

- San Marzano 2 ifrån Gourmetodling, en italiensk plommontomat
- Costoluto Fiorentino, en tomat som vunnit pris av Royal Horticultural Society
- Marglobe, en gammal amerikansk tomatsort som är mycket populär i Italien
- Supersweet 100 ifrån Impecta, en röd körsbärstomat
- Brown Berry, en brunröd körsbärstomat

Två olika italienska basilikasorter, båda ifrån Gourmetodling. Det var massor med fröer i påsarna, riktigt bra!




Jag brukar alltid så flera frön än vad jag behöver, dels för att det alltid är osäkert med grobarheten men det är ju också kul att kunna ge bort en tomatplanta när dom har vuxit till sig lite! Basilikan sådde jag flera i varje kruka, när plantorna sedan kommit upp så tar man hela krukan och planterar om den i en större så det blir som en liten rugge. Många krukor med basilika ska man ha!



Jag använder mig av miniväxthus, tycker det tar minst plats och det är smidigt med lock över. Tomatfröerna ska ner ungefär ½ cm i jorden, basilikafröerna ska bara ha ett litet jordlager över sig. Låt stå varmt, ca 21-23 grader tills fröna grott, sedan vill plantorna gärna stå lite svalare och dom behöver även extraljus i form av av lysrör eller annat.

Kommentarer

  1. Å, jag vet precis vad du pratar om! :-)

    Basilika är så himla gott. Det måste jag så mycket av. På tomatfronten har jag mest egna frön och sådana jag tagit från ICA:s eco-tomater för att testa. Jag har så mycket frön att om alla gror så kommer jag att drunkna i tomater.

    SvaraRadera
  2. Längtar till dina tomater och sommaren

    SvaraRadera
  3. Härligt! Här hemma tittar chili, rotselleri och de första tomaterna redan upp och om någon vecka är det dags för huvudsådd av tomater. Toppen!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Åh, jag skall börja snart jag också, så fort vi flyttat och kommit i ordning, vill inte utsätta små örtbebisar för flyttmeck. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar