Röd pesto


Den här goda peston hittade jag receptet till i en av mina favoritkokböcker "Under valnötsträdet" av Anna Bergenström. Har ni inte införskaffat denna boken så gör det, finns mycket gott att inspireras av.

En röd pesto består ju som ni förstår av namnet av tomat istället för basilika. Det ska vara soltorkade tomater och jag tycker att dom ska vara mjuka innan man mixar dom. Själv brukar jag köpa soltorkade tomater i lösvikt ifrån mataffären och sedan själv lägga dom i olja i en burk. Dom blir dock inte lika mjuka som dom man köper färdigmarinerade i olja så jag brukar göra så att jag lägger tomaterna i en liten skål med en skvätt vatten, in i micron i ca 30 sekunder upp till 1 minut, efter det är dom perfekt mjuka, dessutom kommer smaken fram mer.

Ingredienser:
150 soltorkade tomater
75 g pinjenötter
70 g riven parmesanost
1½ dl olivolja
flingsalt och svartpeppar
2 pressade vitlöksklyftor

Börja med att mixa tomaterna i en matberedare eller mixer. Tillsätt nötter, riven ost och mixa igen. Tillsätt olivoljan rinnande medans du mixar. Smaksätt med salt, peppar och pressad vitlök.

Perfekt till att klicka över pastan eller ha på en bruschetta!

Kommentarer

  1. Låter jättegott, älskar tomatpesto men att göra den själv har jag aldrig testat.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar