Revbensspjäll och pastasallad



Fredagens middag var riktigt gott! Jag gjorde en pastasallad med kidneybönor, tomat, gurka, rödlök, oliver, getost, ruccola och penne. Mycket olivolja, flingsalt, svartpeppar och herbes de provence.


Till salladen blev det revbensspjäll. Det här är ett recept som kommer ifrån tv-programmet Landgång som gick för några år sedan. Tycker denna kryddningen blir jättegod och efter att ha provat den första gången så var jag fast, gör alltid mina revben så här nu för tiden.

Ingredienser:
revben
salt
svartpeppar
spiskummin
grillkrydda
olivolja
vatten
glaze

Gör en kryddblandning av salt, peppar, spiskummin och grillkryddan. Svårt att säga exakta mått eftersom jag för det mesta bara höftar men det ska vara mest av grillkryddan. Klappa in revbenen med kryddblandningen och låt gärna köttet stå i en timme. Lägg köttet i en ugnsform och häll i lite vatten i botten för att det inte ska fastna. Ringla över lite olivolja.

In i ugnen på 200 grader. Efter 30 min tar du ut köttet och penslar på båda sidor med glaze, in i ugnen igen ytterligare 30 min.


Glaze finns färdig att köpa men man kan också lätt göra en själv. Den här gången valde jag en väldigt lätt variant med bara honung och sweet chilisås men ibland gör jag den här glazen också:

2 msk oystersås
1 msk soyasås
1 msk honung
2 klyftor pressad vitlök
2 msk olivolja
1 msk sambel oelek
saften av 1 lime

Pröva nu detta receptet på revbensspjäll nästa gång, jag lovar, dom är mycket goda!!

Kommentarer

  1. Oj vad gott det ser ut! Himla längesen vi åt revbensspjäll, ska testa ditt recept!

    SvaraRadera
  2. Revbensspjäll är otroligt gott! Jag lagade det för någon vecka sedan och blev glatt överraskad av receptet jag hittade, det var nog det godaste revbensspjäll jag ätit!

    Dina ser också supergoda, skall prova ditt recept!

    SvaraRadera
  3. Ska absolut testa detta, dina spjäll ser jättegoda ut!

    SvaraRadera
  4. Revbenspjäll är sjukt gott! Jag måste ge mig på att testa det nån dag :-)

    SvaraRadera
  5. Det godaste!! :) Revben är aldrig fel! Din glaze med oystersås ska provas! Ha en fin dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar