Mammas morotskaka


Det här receptet på morotskaka kommer ifrån min mamma. Den är verkligen supergod! Finns säkert massor med olika sätt att göra morotskaka på men den här varianten tycker jag är klart godast. Receptet har jag lagt ut tidigare men det tål att upprepas :-)

Ingredienser till en 24 cm springform:

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl rapsolja
3 dl rårivna morötter

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjölet, bikarbonaten, kanel, vaniljsocker och bakpulver i en bunke och slå det över äggsmeten. Tillsätt oljan och sist dom rivna morötterna. Häll smeten i en smord och bröad form (rund med löstagbar kant). Grädda i 175 grader under 35-40 minuter.



Glasyr:
100 g philadelphiaost
30 g mjukt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal från en lime

Rör ihop glasyren till en slät smet och bred på den kalla kakan. Strö över rivet skal ifrån en lime.

Här är en härlig bild ifrån förra sommarens morotskörd. "Morotskärlek" kallar jag den!!

Kommentarer

  1. Hihi!! Jag håller fullständigt med dig. Jag har också ett recept på "Mammas morotskaka" som bara är sååå god! http://kryddburken.se/2007/04/04/morotskaka-morotstarta/ Vi har i princip samma ingredienser i men lite olika proportioner bara! Älskar morotskaka! Helst med valnötter på! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Det där är verkligen morotskärlek! :-)

    SvaraRadera
  3. :-)Man måste ju bara älska morötter efter en sån bild?! Morotskaka är yummie!

    SvaraRadera
  4. Mitt recept kommer från min farmor är också ett sådant där recept som aldrig byts ut

    SvaraRadera
  5. Söta morötter!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  6. Verkligen vilken härlig kärleksbild :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar