Krämig fisksoppa med fänkål och ekologiskt vitt vin

Jag fyllde år i torsdags och igår lördag hade jag kalas hemma för min familj. Det serverades en soppa som blev himla lyckad. Väldigt lik mina andra fisksoppor men den här gången hade jag mer vin än vad jag brukar ha, jag hade mycket fänkål, mycket purjolök och lite mindre av gul lök. Saffran förstås för den härliga färgen och smaken.

fisksoppa las moras

I soppan hade jag ett ekologiskt vitt vin ifrån Argentina som heter Finca Las Moras Reserve Chardonnay. Druvorna skördas manuellt och hälften av vinet lagras på ekfat och hälften på rostfria ståltankar. Smaken är torr med inslag av tropisk frukt, vanilj och fat. Vinet passade jättebra till soppan och det var även gott att dricka som det var. Tummen upp för ekologiskt! Finns på Systembolaget, nr 16018, kostar 229 kr.

Ingredienser
800 g lax
800 g torsk
smör
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2 fänkål
1 stor purjolök
3 msk tomatpuré
5 dl vitt vin
4 msk fiskfond
4 dl vatten
5 dl grädde
1-2 dl philadelphiaost
1 pkt saffran
torkade örter tex timjan, ca 2 msk
ca 2-3 dl skalade räkor (eller mer om du vill det)
några salladslökar
salt och peppar

Skär fisken i lagom munsbitar. Salta och blanda runt. Ställ åt sidan.

torsk och lax
Torsk och lax
Hacka gul och vit lök. Skiva fänkålen och purjolöken. Smält smör i en stor kastrull och fräs på löken och fänkålen några minuter tills allt mjuknar.

fänkål
Skivad fänkål
Tillsätt tomatpuré, vitt vin, fond och vatten. Låt koka upp. Tillsätt örter, salt, peppargrädden, philadelphiaost och saffran. Låt puttra i ca 15 min.

Tillsätt fisken och koka i 7 min. Det allra sista tillsätter du räkorna och skivad salladslök. Ta grytan från värmen och servera. Jag serverade med aioli och lite bröd till se som ville ha det.

fisksoppa
Fisksoppa

finca las moras chardonney reserve
Gott vitt ekologiskt vin från Argentina.


Kommentarer