Grillad rostbiff med chokladrubbing

Som ni säkert vet så fortsätter jag att grilla även om det är vinter, inte lika ofta förstås men det blir i alla fall en gång på helgen. I helgen som gick så slängde jag en rostbiff på grillen. Rostbiff är väldigt gott tycker jag, ett smakrikt kött som man faktiskt kan äta kallt också som tex pålägg.

herbaria


Jag rubbade min rostbiff först med en rubbing ifrån Herbaria som innehåller en massa goa kryddor bland annat choklad (!). Med tanke på namnet, Chili con Carlos, så är väl tanken att den ska användas till chili corn carne, grytor osv men den passade alldeles utmärkt som rubbing ;-)

Ingredienser
en bit rostbiff
3-4 msk chili con Carlos
lite olivolja
salt

Börja med att gnida in köttet med oljan, tillsätt sedan kryddorna och massera in i köttet. Låt gärna köttet ligga några timmar och marineras om du har tid.


Starta grillen och kör på låg värme, ca 130-150 grader är lagom. Lägg briketterna så att halva sidan blir fri. Släng gärna på lite rökspån. Sätt in en termometer i köttet och lägg den på den sidan där du inte har briketterna. Köttet ska komma upp i ca 53 grader om du vill ha det medium rare. Tog för mig ca 1 h.

Härligt rött kött!



Serverades ihop med bearnaisesås och sötpotatisklyftor. Smaskigt!!


Kommentarer