Kycklinglasagne med glutenfria pastaplattor av bönor

Lasagne med vanligt köttfärs har jag gjort massor av gånger men av kycklingfärs har jag faktiskt aldrig testat förut. Ja, det faktiskt väldigt gott, lasagnen känns lite "lättare". Som plattor använde jag inte vanliga pastaplattor utan bönplattor. Det är Risenta som har tagit fram dessa bönplattor och de var riktigt goda faktiskt. Lite gummiaktiga kanske och de som låg på toppen lyckades jag nästan bränna men det var nog mitt eget fel, hade inte tillräckligt med sås på toppen ;-) Så här gjorde jag i alla fall:

bönlasagne

Ingredienser
1 kg kycklingfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
2-3 msk tomatpuré
1-2 burkar krossade tomater
2 msk kräm av soltorkade tomater (eller hacka vanliga soltorkade tomater)
1 msk kycklingfond
torkad oregano och timjan
salt och peppar

Sås
3 dl creme fraiche
3 dl vispgrädde
2-3 dl riven parmesanost
1 msk kräm av soltorkade tomater
salt och peppar

Några plattor bönlasagne

Hacka lökarna och fräs på i lite olja. Tillsätt färsen och bryn tills den fått lite färg. Tillsätt puré och bryn ytterligare någon minut. Häll över tomaterna, krämen, fonden och kryddorna. Låt puttra på medelvärme en stund, ca 20 min eller medans du gör såsen.

Häll creme fraiche och grädde i en kastrull, värm upp försiktigt. Tillsätt övriga ingredienser och blanda runt.

Smöra en ugnsform. Börja med färsen, sedan sås, sedan plattorna, lager på lager tills det inte får plats mer, avsluta med sås på toppen. Riv ev över mer ost.

kycklinglasagne

bönlasagne
Lite färgglada grönsaker till hade inte skadat ;-)




Kommentarer