Kycklingwok med mango och kokosmjölk

Mango är ju väldigt gott tycker jag och ett tips jag har till er när ni tänker använda mango i maten är att köpa den flera dagar innan för den är så gott som aldrig mogen när den ligger i affären. 2-3 dagar skulle jag vilja säga att det tar för den att bli perfekt hemma när den får ligga till sig.

Ingredienser till marinaden

Jag använde min mango i en kycklingwok härom dagen. Valde också att krydda kycklingen med Santa Marias mango/curry krydda, den är så himla god! Jag valde att marinera kycklingen först innan jag wokade den, har ni tid så låt gärna kycklingen ligga några timmar i marinaden.

Ingredienser kycklingwok
1 kg kycklinglårfiléer
3 msk soja
1-2 msk mango/curry 
1 tsk ingefära
1 lime
2 vitlöksklyftor
kokosolja
lite fisksås
peppar och salt
1 mango
1 st pak choi
en bit spetskål
en broccoli
4 dl kokosmjölk

Blanda ihop soja, mango/curry, ingefära, en pressad lime och pressade vitlöksklyftor i en skål. Skär upp kycklingen och blanda runt med marinaden. Låt gärna marinera i några timmar.

Smält kokosolja i en wok och stek på kycklingen. Tillsätt lite fisksås, peppar och ev lite salt. Tänk på att fisksåsen är salt. Ta upp och lägg åt sidan. Smält lite mer kokosolja och stek på skivad pak choi, broccoli i mindre buketter och strimlad spetskål. Stek några minuter tills grönsakerna mjuknar.

Tillsätt kycklingen och häll över kokosmjölken. Låt koka upp. Under tiden skalar du mangon och skär upp i bitar. Tillsätt till woken och värm upp.

Jag tycker själv inte det behövs något tillbehör till detta men du kan ju tex servera blomkålsris.

kycklingwok med mango





Kommentarer