Glutenfria muffins med dadlar

Det är fredag! Yeah! 😀 Idag inledde jag dagen med att simma för första gången på flera år. Var i simhallen redan 6.45. Så himla skönt att simma tycker jag, det ska jag börja göra oftare. Föredrar verkligen att träna på morgonen, känns som man har hela dagen framför sig sedan efter man ätit frukost och slipper tänka mer på träningen, skönt!

Måste bara tipsa om de här supergoda muffinsen som jag gjorde igår. Gjorde de väldigt ofta förr men nu var det ett bra tag sedan. På hösten får jag alltid ett otroligt sötsug och dessa funkar faktiskt väldigt bra då. De innehåller ju inget socker, dock lite honung, dessutom är ju dadlarna rätt söta så äter jag en sådan här så är jag nöjd sedan. Orginalreceptet kommer från Annikas paleokök.


Ingredienser 8-10 st
10 dadlar
2 dl mandel- eller hasselnötsmjöl
1 dl kokoschips (naturella)
1 tsk bakpulver
2 tsk lakritspulver (kan uteslutas om du inte gillar lakrits)
4 msk kakao
1/2 dl smält kokosolja
1-2 msk honung
en nypa havssalt

Sätt ugnen på 175 grader varmluft.

Ta ur kärnan ur dadlarna och mixa tillsammans med mjölet och kokoschipsen. Tillsätt sedan lakritspulver, bakpulver, kakao, kokosoljan, saltet och honungen. Mixa ihop igen. Tillsätt sedan ett ägg i taget medans du mixar.

Ta sedan hjälp av två skedar och häll upp smeten i 9 muffinsformar (se bilden). Använd gärna en muffinsform.

In i ugnen 10 min. Låt de stå i kylen 30 min innan du sedan äter och njuter!

muffinsform


glutenfria muffins



Kommentarer

  1. men MMMMMMM vad gott! jag älskar choklad i alla former så dessa måste jag testa bums TACK:)

    Ha en kanon vecka och idag är det skönhet på bloggen:)

    LOVE Maria på Inredningsvis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de här är riktigt smarriga! Ha en trevlig vecka du med!

      Radera

Skicka en kommentar