Torsk i foliepaket med nyskördade grönsaker på grillen

Vilket skitväder vi har här i Göteborg idag och har faktiskt haft nu några dagar. Nästa vecka ser ju inte bättre ut den men det bryr ju jag mig faktiskt inte om då vi ju åker till Spanien imorgon! 😜 Närmare bestämt till Nerja. Ska bli så skönt!

Blir nog inte jättemycket uppdateringar här på bloggen under veckan utan antagligen mer på min fb-sida istället så får jag göra lite längre inlägg när jag kommer hem istället.


Tänkte i alla fall bjuda er på ett superfräscht fiskrecept innan jag ger mig iväg. Gjorde torsk på grillen häromdagen tillsammans med massa sköna grönsaker från min trädgård. Fonden jag använder mig av var en fond ifrån ett musselkok jag gjorde dagen innan, med grädde som du kan läsa mer om HÄR. Du kan givetvis använda dig av en annan fond/buljong men jag tycker definitivt det ska vara lite grädde med också.

Ingredienser
torskrygg eller filé
ett gäng haricot verts och sockerärtor
en näve gröna ärtor
några små morötter
en purjolök
en squash ca 20 cm eller två mindre
ett gäng tomater, gärna både körsbärstomater och vanliga
salt och peppar
2-3 dl av någon god buljong inkl grädde och vitt vin
ev förkokt potatis

Skär squashen i mindre bitar och stek på i lite smör. De ska bara bli lite mjuka. Lägg i botten av en aluminiumform eller dubbelt ugnsfolie (se mina bilder). Om du väljer att ha med kokt potatis så skivar du den och lägger under squashen.

nyskördade ärtor
Nyskördade ärtor, visst är de vackra!

Strimla purjon och lägg över. Skär morötterna i stavar och släng också över dem. Dela tomaterna och lägg på tillsammans med ärtor och bönor. Salta och peppar.

Lägg över torsken i bitar, salta och peppra. Skeda över såsen.



Tänd grillen, jag använde gasolen till detta men går lika bra med en brikettgrill. Ställ formen rakt på gallret med värme under och kör ca 220-240 grader i ca 20 min. Såsen ska puttra friskt och fisken ska vara vit rakt igenom men absolut inte torr!

torsk i grillen

torsk i foliepaket

Avnjutes med ett glas vitt vin!




Kommentarer