Fortsätt att så spenat

Ja, inte bara spenat, du kan faktiskt så massa andra fröer också nu tex sallat, ruccola, dill osv. Jag sådde idag en ny omgång spenat. I slutet av januari sådde jag min första sådd spenat i min pallkrage ute som jag har ett lock till och i slutet av februari så sådde jag även i växthuset i min pallkrage som jag har där. Som ni ser nedan så fick jag väldigt fina skördar.

Bild från mitten av maj.

Spenat inne i växthuset.

Under sommaren ska man ha uppehåll med att så spenat för den går gärna upp i blom väldigt snabbt, istället ska man vänta till in i slutet juli, in i augusti med att så nästa gång. Det har jag gjort och har nu börjat skörda av den omgången. Jag sådde nya från några veckor efter det och de står nu på tillväxt och idag sådde jag alltså en omgång till. Jag kommer antagligen så ytterligare om några veckor.

Sådd i slutet av juni, här skördar jag nu.

Sådd någon vecka senare, här skördar jag om någon/några veckor.

Som ni märker kan man alltså så spenat flera gånger under säsongen så nöj dig alltså inte med din vårsådd, fortsätt att så så kan du äta färsk härlig och nyttig spenat under längre tid!



Kommentarer