Tryffelsmör med äkta svart tryffel

Jag fick ett helt gäng med svarta tryfflar från min svärmor när hon kom hem ifrån Italien. Om man inte använder tryffeln direkt så ska man tydligen frysa in den hel och sedan när man ska använda den är det bara att riva eller hyvla.

äkta svart tryffel
Att en sådan liten svamp kan smaka så mycket....

Vad gör man då med tryffel undrar jag? Ni får gärna tipsa mig! Det första jag tänkte på var i alla fall tryffelsmör så det fick det bli.

Jag tog ca 200 g rumsvarmt smör och 4-5 g riven tryffel, blandade runt, pressade i en vitlöksklyfta och kryddade med salt och peppar.

tryffelsmör

Serverade detta till grillad flankstek och smaken blev fantastiskt god. Alldeles lagom med tryffelsmak, ev kan man ta lite mer men jag vill inte det ska smaka för mycket tryffel.


Nästa gång får det kanske bli en pasta med tryffel....



Kommentarer