Ugnslagad kyckling i krämig ramslökssås

Jag gjorde ju ramslökspesto nyligen och den är väldigt användbar kan jag säga 😀 Igår tex så blandade jag i en msk med majonäs och creme fraiche, lite salt och vips så hade jag en supergod kall sås. Den är också god att blanda med vispgrädde och ha som varm sås tex i ugnen till kyckling. Så här gjorde jag min ugnslagade kyckling med krämig ramslökssås:




Ingredienser
1 kg kycklingfiléer
salt och peppar
en bit blomkål
några färska lökar
några sparris
några tomater
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
2 msk ramslökspesto
salt och peppar

Skär kycklingen i mindre bitar, bryn i stekpanna. Lägg över i en ugnsform.

Dela blomkålen i mindre bitar och lägg över kycklingen tillsammans med lökarna, sparrisen och tomaterna.

ramslökssås

Koka ihop grädde, creme fraiche och pesto, krydda. Häll över kycklingen och grönsakerna, in i ugnen på 180 grader i ca 25 min.

Servera med tex fullkornsris eller blomkålsris.




Kommentarer