Chokladbollens dag

Ja minsann, idag är det chokladbollens dag 😉 Har du ätit någon? Inte jag tyvärr....älskar chokladbollar och brukar göra nyttiga chokladbollar då och då. Har inte blivit av på ett tag så jag får nog göra det till helgen tror jag.

Jag har alltid dadlar i mina bollar, då behövs inget socker eftersom dadlar är sött i sig. Käckt va!😀

Ingredienser till ca 13-15 st 
1 dl cashewnötter eller andra nötter tex paranötter
1 dl mandlar
2 dl dadlar
1 dl kokosflingor
½ dl kakao
1 tsk vaniljpulver
2 tsk lakritspulver
en nypa flingsalt
2 msk kokosfett (eller smör)
½ dl gojibär
½ dl tranbär
några matskedar vatten
kokosflingor att rulla i

 Börja med att köra nötterna i en matberedare några varv, tillsätt sedan dadlar, några i taget. Hacka gojibär och tranbär med en kniv och tillsätt till matberedaren. Tillsätt sedan kokosflingor, kakao, vaniljpulver, lakritspulver flingsalt, kokosfett och lite vatten och kör tills det blir en kletig deg. Rulla golfbolls stora bullar och rulla i kokosflingor.

chokladbollar






Kommentarer