Ugnslagad fläskkotlett med grönsaker

Fläskkotletter kan ju lätt bli lite torra när man steker eller grillar dem men här är ett recept där de blir riktigt möra och fina. Man bryner på de och ger dem färg och sedan ska de in i ugnen tillsammans med en god gräddsås. Sedan kör man länge, gärna upp mot 90 min, passa bara så de inte får för mycket färg, då kan du lägga på aluminiumfolie.
fläskkotletter
Bryn fläskkotletterna i rikligt med smör.

Såsen kan du ju krydda så som du tycker är gott men jag gjorde så här:

Ingredienser
fläskkotletter
5 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
2 msk kräm av soltorkade tomater
1 tsk dijonsenap
vitlökspulver
lökpulver
salt och peppar

Värm upp alla ingredienser till såsen. Bryn på kotletterna i rikligt med smör, salta och peppra. Lägg köttet i en ugnsform och häll över såsen. In i ugnen på 150 grader i ca 90 min.
Jag serverade mina kotletter med stekta blandade grönsaker, mycket gott!

Innan ugnen.


Mör fläskkotlett i gräddsås med smörstekta grönsaker.
Mör fläskkotlett i gräddsås med smörstekta grönsaker.


Ugnslagad fläskkotlett



Kommentarer