Hallonsorbet

Att göra sorbetglass är ju väldigt enkelt och väldigt gott. Bra för er som undviker mjölkprodukter också. Man kan givetvis välja om man vill göra den med riktigt socker eller använda sig av tex Ica strö som jag brukar göra.

Hade förstås varit extra trevligt om det varit mina egenodlade hallon men de är slut sedan länge tillbaka ;-) Något som stör mig nått fruktansvärt när jag ska köpa hallon i butik är att det inte finns några svenska frysta hallon. Ekologiska finns men inte svenska.....konstigt tycker jag med tanke på hur mycket hallon det odlas i landet. Har ni hittat något märke som har svenska hallon så hojta gärna till!

kitchenaid glassmaskin

I det här receptet använder jag glassmaskin, jag har KitchenAids glassmaskin som funkar väldigt bra.

Ingredienser
8 dl frysta hallon
2 dl vatten
2 dl socker/steviaströ
saften från en citron
lite färsk mynta
2 äggvitor

Koka upp hallon, vatten, mynta, citron och socker. Mixa med stavmixer och sila sedan bort kärnorna.

Vispa äggvitorna hårt och tillsätt sedan hallonblandningen. Blanda väl. Häll över i glassmaskinen och kör tills det är klart. Tog för mig ca 20 min. In i frysen och frys ytterligare tills servering.

Hallsonsorbet



Kommentarer