måndag 6 mars 2017

Hemmagjord surkål gör gott för din mage

Har du testat att syra surkål någon gång? Att göra hemgjord surkål är superenkelt! Om man vill förbättra sin tarmflora så ska man äta fermenterad mat för att tillföra probiotika till kroppen.

Det finns massor att läsa om det här på nätet tex hos Surtanten och jag har även lyssnat på en del podcastar på 4health.se om detta. Superintressant tycker jag!

vitkål


Jag ville ju givetvis testa detta och det som verkar enklast att göra är just surkål. Den surkålen som man köper i affären är oftast pastöriserad vilket betyder upphettad vilket betyder att bakterierna dör och det vill man ju inte. Nej, bättre är då att göra själv och så här gör man:

ca 1 kg

Ingredienser en stor glasburk
1 kg vitkål (helst ekologisk)
15 g salt utan jod (ca 1 msk)




Börja med att skiva vitkålen tunt i förslagsvis en matberedare. Lägg över i en skål. Tillsätt saltet. Låt stå i ca 10 min rumstemeperatur så saltet hinner börja dra ur vätskan. Tvätta händerna noga och sätt sedan ner dem i bunken och börja klämma. Kläm, tryck och pressa tills kålen börjar vätska sig. När det sedan har bildats en liten pöl i botten så kan du börja fylla din glasburk.


Tryck ner kålen mellan varje påfyllning så all luft försvinner och vätskan trycks uppåt. Fyll upp tills det är 2-3 cm kvar av burken.


Ta det yttersta bladet ifrån kålen och skär till lämplig storlek, vik in sidorna och lägg högst upp i burken, tryck ner så att all riven kål täcks av vätska.

Täck med ett invikt kålblad.

Klart! Egenjord surkål :-)

Låt nu stå i mörkt i rumstemperatur i 2 veckor, sedan 2 veckor i kylskåp, sedan är den redo att börja ätas av.

Återkommer såklart när jag börjar äta av min surkål!

hemmagjord surkål



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar