Pallkragar i växthuset och mer vintersådd

I mitt växthus brukar jag bara odla i stora svarta krukor på 20 L men i år har jag tänkt att testa att odla tomater i pallkrage. Köpte lite nya pallkragar på Plantagen till mina odlingar utomhus och såg då att de även hade små pallkragar. Fick då en idé att testa att ersätta krukorna för några tomatplantor och plantera dom i pallkragar istället. Får se hur det går, om det märks någon skillnad.


pallkrage

Köpte 2 st kragar och satte de på höjden, köpte även en bricka så att jorden inte åker ur utan stannar i lådan. Klädde in kragarna i svart fiberduk för att den ska hålla sig så länge som möjligt.

Täckte botten med ensilage, fyllde sedan på med lite flis från vår kompostkvarn. Jag lade även i tång som jag var och hämtade nere vid havet, ni såg väl Mandelmann förra veckan, de hämtade också tång ;-) Tog även med torkad vass och lade i ett lager av det, fyllde upp med kompostjord och på toppen lade jag "köpe" grönsaksjord. Kan bli hur smaskigt som helst för tomaterna tror jag!

Men innan det är dags för tomaterna att flytta ut i växthuset så tänker jag så lite bladgrönsaker i lådan, när det sedan är dags för tomaterna så har jag förhoppningsvis skördat klart ;-)

pallkrage

De fröer som fick åka i lådan var:


  • Spenat, "Medania"
  • Sallat, "Baby leaf mix"(såband, väldigt smidigt)
  • Kål, "Mix asiatisk kål" (såband)
  • Rädisor, "Cherry belle"
  • Dill, "Tetra"
  • Bladgrönkål, "Lord Kale" (en grönkål som man skördar små blad av)


Hoppade över ruccolan och tog rädisor istället.

Resultat följer.......

Kommentarer