Pilgrimsmusslor och kräftstjärtar med melonsalsa

Tänkte dela med mig av nyårsaftonens förrätt vilket var ett recept som jag såg Leila göra i hennes nyårsprogram. Påminner ju extremt mycket om en ceviche men den här är med melon vilket jag inte tror man vanligtvis brukar ha i en ceviche.

Mums så gott detta var!


En riktigt fräsch och god rätt. Vi valde att utöver pilgrimsmusslorna även ha kräftstjärtar i vilket man givetvis kan hoppa över. Vi hade råa kräftstjärtar som jag stekte på snabbt, så himla god smak, helt annorlunda mot om du kokar kräftor.

Ingredienser för 8 personer
16 st pilgrimsmusslor
16 st råa kräftstjärtar
1/2 galiamelon
1/2 cantalopuemelon
1-2 avocado
1/2 gurka
en knippe salladslök
chiliflakes efter smak
lite färsk koriander
olivolja
saft från 1 lime
salt och peppar

Dressing
saften från 1-2 lime
3 msk olivolja
1/2 klyfta vitlök, riven
några droppar tabasco
salt och peppar

Blanda skaldjuren med olivolja, lime, salt och peppar. Låt stå medans du gör salsan.

Skär melonerna i små tärningar och lägg i en skål. Gör likadant med avocadon och gurkan som du först skalar. Lägg i skålen. Skär det gröna från löken i skivor och ringla över tillsammans med lite färsk koriander och chiliflakes. Blanda runt.

Glanda ingredienserna till dressingen och rör runt med salsan.

Grilla/stek skaldjuren snabbt, kräftorna ska bara få lite färg, viktigt att det inte blir torrt.

Lägg upp salsan i en skål eller i pilgrimsskal som jag gjorde. Fördela skaldjuren över.

melonsalsa med pilgrimsmusslor





Kommentarer