Pastasås med kalkonkött och bönpasta

Då var helgdagarna över och vardagen är här igen och med det vardagsmaten ;-) Igår gjorde jag en pastasås av kalkonen som vi hade kvar ifrån julafton, jag fryste nämligen in resterna. Pastasåsen blev jättegod!

bönpasta

Jag serverade såsen till bönpasta. Bönpasta är ju som ni förstår glutenfritt. Inte fritt från kolhydrater förstås men jag tänker att jag bara äter det ibland, främst då på dagar jag tränar. Jag använde mig av en bönpasta ifrån Risenta. Men se upp, vissa leverantörer gör inte sin bönpasta på endast bönor utan slänger in mjöl också. Lite lurigt då det står bönpasta på paketet och med mycket mindre text så står det att det bara är 30% bönor och resten mjöl. Tex bönpastan från Kungsörnen.

Ingredienser pastasås
färdiglagat kalkonkött ca 1 kg 
5 dl vispgrädde
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
kantareller efter smak
ett gäng oliver
2 msk kräm av soltorkade tomater
ev lite pesto
1 dl philadelphiaost
salt och peppar
någon örtkrydda
olivolja

Hacka lökarna. Fräs i en stekpanna tillsammans med kantarellerna i olivolja, tillsätt grädde, philadelphiaosten, soltorkade tomater, oliver, salt och peppar. Koka upp. Tillsätt kalkonköttet. Har du rått kött får du givetvis tillaga det först.

Koka bönpastan och servera tillsammans med såsen. Jag hade även sallad i botten.



Kommentarer