Hallontårta med daimbotten

Förra veckan fyllde vår son Rasmus 5 år och i lördags så hade vi släktkalas. Rasmus fick själv välja maten som blev tacos ;-) men tårtan valde jag. Det blev en tårta som jag gjort tidigare och som jag brukar göra till vår dotters födelsedag. Isabella fyller år i juni dvs då det är fullt med jordgubbar så originalreceptet på denna tårta är med jordgubbar men eftersom det inte är tid för jordgubbar och frysta jordgubbar inte är så gott så körde jag med hallon istället.




Ingredienser:
110 g smör (smält eller inte, spelar ingen roll)
2 1/4 dl socker
1 msk sirap
2 ägg
1½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 dubbeldaim
smör + ströbröd till formen
Fyllning:
½ l frysta hallon
5 gelatinblad
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde
färska blåbär och hallon

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör, socker och sirap pösigt och rör ner äggen.

Blanda vetemjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Hacka daimen grovt. Tillsätt mjölblandningen och daimen i smeten. Blanda runt med en slickepott. Bre ut smeten i en springform, 24 cm i diameter.

Grädda i ca 20 min och låt svalna.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Mixa ½ liter hallon i matberedare till en slät puré.

Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa grädden till lös konsistens.

Värm ½ dl av hallonpurén i en kastrull. Lägg i gelatinbladen i kastrullen. Låt det smälta sakta. Rör ner blandningen i resten av purén.

Blanda försiktigt ner äggsmeten i purén och sedan grädden till en slät smet. Häll smeten över bottnen. Ställ minst 4 timmar i frysen. Tänk på att tina den i några timmar innan servering.

Toppa tårtan med färska bär.


Jag fyller 5 år!



Kommentarer