Tillbehör till köttfärssås - gräddstuvad kål

Jag som inte äter pasta får ju alltid ordna med något annat tillbehör till köttfärssåsen som vi säkert gör en gång i veckan. Barnen älskar spaghetti och köttfärssås! 😛

Jag tycker inte detta är något problem alls. Finns massor av goda tillbehör. Ibland väljer jag tex bönpasta, det är ett helt ok substitut för vanlig pasta. Tänk bara på att den endast är gjord på bönor. Blev själv lurad häromdagen när jag köpte Kungsörnens bönpasta, det mesta bestod av durumvetemjöl.....

Köttfärssås med gräddstuvad kål


Oftast så steker jag bara på olika grönsaker helt enkelt, tex squash, paprika, lök, svamp, vitkål. Kokar broccoli eller blomkål.  Nu denna årstiden så tycker jag naturligtvis att vi ska använda oss av den goda kålen. Det jag gjorde häromdagen blev jättegott, strimlad vitkål och brysselkål med grädde, smaskens!

Ingredienser gräddstuvad kål
en bit vitkål
ett gäng brysselkål
smör el kokosolja
ca 1 dl grädde
lite riven ost
salt och peppar

Strimla kålen i en matberedare (även brysselkålen). Stek på i smör eller kokosolja på medelvärme, det ska inte få färg.

Häll över grädden och låt bubbla upp, salta och peppra och strö över lite ost innan servering.

Jag använde lila brysselkål, snyggt!


Kommentarer