Täckodling och kallbänk

Det här året så har det varit sisådär med odlingen och det är ju helt enkelt pga att vi har byggt hus. Fick ta bort hälften av mina odlingslådor så jag odlade bara i mina 3 långa lådor som ni ser nedan. Måste bygga upp nya lådor till våren för jag får absolut inte plats med bara dom.

 Idag har jag ägnat några timmar åt att förbereda min kallbänk för vårens första sådder som jag tänkte skulle bli sallat. Tänkte slänga i massa fröer och blanda hej vilt, kanske även lite rädisor och spenat får plats.

Gräv ut jorden.....

Min kallbänk har sett bättre tider, den håller på att falla isär men jag tänkte ge den en säsong till i alla fall. Jag började med att gräva ut en bit i taget och så fyllde jag på med halvbrunnen kompost, både från varmkomposten som består av avfall från köket men också lite gräsklipp osv från den vanliga komposten. Sedan täckte jag över och grävde ny ränna, fyllde på med kompost och sedan över med jord igen tills hela bänken fått nytt godis i botten. Maskarna kommer nu ta hand om det här och så har jag fint med gödsel till våren.


Släng i komposten.....




Klart!

Slängde över lite löv också :-)

På med locket så syns vi till våren igen!
Har upptäckt en blogg som heter Skillnadens trädgård som drivs av Sara Bäckmo. Jättebra blogg med massor av videos där Sara visar hur hon täckodlar i hela sin grönsaksodling. Blev jätteinspirerad och tänker också ge mig på att täckodla. Jag började med att täcka mina odlingslådor med diverse kompostmaterial, gräsklipp och löv. Lämnade en bit där jag tänkte att höstså morötter men får vänta någon vecka för nu ska det bli varmare igen och jag vill ju inte att fröerna ska gro utan dom ska bara ligga där och vara förberedda när vårvärmen kommer. Jag grävde också ner en del täckmaterial genom att gräva en ränna i mitten och sedan fyllde jag på med den gamla jorden. Blir mumma för maskarna!

Täckt med allt möjligt, kompost, löv, gammal blast.

Här har jag bland annat tagit det som blev över när jag klippte ner jordgubbsplantorna.


Nu ska jag bara höstså morötterna i lådan till vänster så är allt klart för vintern sedan.

Tanken med täckodling är att man inte ska behöva extragödsla så mycket, man komposterar ju egentligen direkt i odlingen istället för att det hamnar i en kompostlåda. Ska bli kul att göra detta nästa säsong och ser fram emot starten. Nu är det snart dags att beställa alla fröer! :-)



Kommentarer