Krämig kantarellsås

Kantarellsås, finns det något godare! Grillade en bit ryggbiff i fredags och till den gjorde jag en supergod kantarellsås med egenplockade kantareller såklart :-)

kantarellser
Lök och kantareller på G!


Hur jag grillar min hela ryggbiff hittar du HÄR. Jag gillar köttet "rare" som du ser på bilden nedan så vill du ha den lite mindre blodig så kör du bara några grader högre.

Utöver lök och kantareller så ska dessa ingredienser i såsen.

Ingredienser kantarellsås
3 dl förvällda kantareller
en gul lök
4 dl vispgrädde
2 msk kalvfond
2 msk rödvinbärsgelé
1 msk tomatpue
1 tsk dijonsenap
smör
salt och peppar

Hacka löken och stek i smöret tillsammans med kantarellerna. Salta litegrann.

kantarellsås
Koka upp såsen!


Låt kantarellerna få lite färg och häll sedan över resterande ingredienser. Smaka av med mer salt och peppar. Ge ett rejält uppkok så såsen tjocknar till lite. Håll varm tills resten av maten är klar.

Jag serverade såsen med min ryggbiff och ugnsrostade grönsaker och ett glas rött!

Grillad ryggbiff med ugnrostade grönsaker och kantarellsås. 



Kommentarer