Hej från Makrigialos, Kreta och tips på snabblagad "mitt i veckan" mat

Slänger in ett litet hej här ifrån ett varmt och helt underbart Makrigialos! Vi har hittills haft helt underbara dagar som bestått av bad, sol, mat, bad, sol, mat....ja ni förstår. En riktig slapparsemester! ;-)  28 grader varje dag!





Hotellet och våran lägenhet är helt perfekt. Stort, stor terass och poolaccess dvs vi delar på en pool med grannarna. Så himla bra, barnen har snart simhud mellan tårna ;-) Den mesta av maten vi ätit har varit god, några lågvatten men vi har hittat vår favoritrestaurang :-)

Tänker berätta mycket mer när jag kommer hem, tipsa er om restaurang osv men just nu vill jag bara njuta här nere så därför tänkte jag tipsa er om en gammal goding. Ni vet väl att ni i högermenyn kan klicka på "snabbmat" under etiketterna, då dyker alla recept upp som jag anser vara snabbmat vilket ju passar väldigt bra så här mitt i veckan. En av mina personliga favoriter kommer här:





Ingredienser kycklingcurrygratäng
1 st grillad kyckling
1 squash
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
ett gäng med färska kantareller
2 tsk curry
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 msk tomatpure
1 tsk sambal oelek
1 msk mango chutney
1 tsk paprikapulver
salt och peppar
riven ost
ett gäng körsbärstomater

Sätt ugnen på 225 grader. Bena ur kycklingen och lägg köttet åt sidan.
Skär squashen i mindre bitar, hacka lök och vitlök och skiva purjolöken, fräs i smör tillsammans med kantarellerna och curryn några minuter.

Vispa ihop grädde, creme fraiche, sambal, tomatpuré, mango chutney, paprikapulver, salt och peppar och låt koka upp i en kastrull.

Lägg grönsaksröran i botten på en ugnsform. Lägg sedan över kycklingen och såsen, toppa med delade tomater och den rivna osten.

Gratinera mitt i ugnen ca 20 min och servera med ris eller blomkålsris. Enkelt och gott!



Kommentarer

Skicka en kommentar