Min dag som domare i Chark-SM 2016

Som jag berättade härom dagen så skulle jag vara en av domarna i Chark-SM som avgjordes tisdag-onsdag denna veckan. Jättekul uppdrag!

chark-sm
Tydliga regler att gå efter!

Vi började dagen med lite introduktion och sedan delades vi in i team. Mitt team, team 9 skulle provsmaka starka kryddkorvar :-)

lindelöv
Ulrik Lindelöv, Sveriges grillandslag var med i mitt team :-)


Totalt 71 korvar skulle skivas upp, kännas, klämmas på och sedan smaka, först kalla och sedan stekte vi på dom 30 bästa och smakade även på dom varma. Kan säga att jag blev mätt redan efter 10 korvar, tur det var soppa till lunch ;-)

chark-sm
Vi hade en operasångare med oss och han körde lite pausmusik för oss ;-)

Uppdraget var att ta fram 5 st korvar som vi tyckte var värda guldkvalitet och sedan dag 2 då jag tyvärr inte kunde vara med så skulle dom övriga domarna i dom andra teamen smaka av och utse en guldvinnare. Spännande värre! Vi fick givetvis inte se några företagsnamn utan korvarna låg i neutrala plastpåsar.

chark-sm
Så snygga med hårnäten ;-)

Övriga team testade andra charprodukter såsom milda korvar, julskinkor, rökta produkter, köttbullar, hamburgare, lufttorkade och kallrökta produkter. Totalt 16 tävlingsklasser som du kan läsa mer om HÄR.

Julskinka, nystekta färskkorvar, skinka, mycket godsaker fanns det!

Det var många av domarna som varit med tidigare år och dömt men vi var också ett gäng som var helt nya. I mitt team som bestod av 5 personer var vi 3 som var rookies ;-)

Prisutdelningen kommer ske den 27 oktober med bankett och allt så än så länge är alla vinnarna hemliga :-)

Det här var en kul erfarenhet och jag gör gärna om det!



Kommentarer