Fläskfilé i krämig sås med kantareller och squash

Har börjat skörda mina squash nu, har både gröna och gula och dom går ju att använda i så gott som alla rätter. Den här gången fick dom hamna i en gryta tillsammans med nyplockade kantareller och fläskfilé, gott, gott! Har ni hittat några kantareller ännu? Vi har plockat i två omgångar faktiskt och mer finns det :-)

odling squash


Jag serverade grytan med ris till övriga familjen och blomkålsris till mig. Blomkålsris är otroligt lätt att göra. Riv kålen på ett rivjärn eller kör i mixer, lägg i en skål, in i micron på full effekt 2 min, ta ut och rör om, in igen ytterligare 2 min, klart! Gott är det oxå!

Ingredienser fläskfilégryta ca 8 port
1 kg fläskfilé
ett gäng färska kantareller
2 gula och gröna squash
några färska gula lökar
1 stor vitlöksklyfta
färsk dragon
färsk basilika
1 dl philadelphiaost eller creme fraiche
2 dl vispgrädde
1 msk kalvfond
olja/smör

Hacka den gula löken. Skiva dom gula färska lökarna. Skär ner köttet i tärningar. Rensa kantarellerna. Skär squashen i slantar.

Smält smör och olja i en stekpanna, tillsätt vitlöken och köttet och bryn på några minuter. I en annan stekpanna steker du på kantarellerna så all vätska försvinner, tillsätt sedan till köttet tillsammans med squashen och den skivade löken. Spara lite av det gröna av löken till slutet.

Häll över ost, kalvfond och grädde. Hacka dom färska örterna och tillsätt. Låt koka ihop. Ringla över den sparade löken.







Kommentarer