Tips på påskmat och enkel majonäs

Har du fortfarande inte bestämt dig för vad du ska äta över påsken? Du vet väl att du kan söka på påskmat i min blogg genom att klicka på etiketten "påsk" som du ser i högermenyn. Då kommer alla mina påskrecept upp, bra va! ;-)

Nu börjas det grillas mer och mer här hemma. Även om jag ju grillar året om så blir det mer och  mer ju ljusare det blir ute. På påskafton tänkte jag köra lammsteken på grillen, low and slow, blir nog smaskens :-)

lammfilé
Lamm, fläskkött, spetspaprika och squash.

lammfilé
Härliga lammfiléer!


I helgen som gick grillade jag också lamm, lammfiléer, jättegott blev det. Gjorde också fläskspett och grillade spetspaprika och squash. En god enkel parmesanmajonäs till blev perfekt. Du vet väl hur man enklast gör sin egen majonäs? Inte massa rörande här inte utan använd stavmixern, superenkelt! Så här gjorde jag min majonäs med parmesan:

Ingredienser
2 hela ägg
knappt 4 dl rapsolja (ska vara en enkel)
2 tsk dijonsenap
2 tsk vitvinsvinäger
en stor näve riven parmesanost
salt och peppar
ev några små sardeller

Knäck i äggen i en hög bunke, tillsätt senap och vinäger och låt stå och få rumstemperatur, iallafall 20 min. Häll i oljan och låt stå någon minut så du ser att oljan lagt sig överst. I med stavmixern och kör ihop, tar ca 30 s.

Häll upp i en skål och blanda i osten och kryddorna. Vill du ha sardeller i så har du med dom när du mixar, blir lite mer likt en caesardressing då ;-)

Weber

Grillat med parmesanmajonäs




Kommentarer