Kyckling i krämig smakrik sås

Mmm, jag gjorde en så himla god kycklingrätt häromdagen. Krämig och full med smaker! Jag har en favoritsmaksättare som jag använder ofta i form av kräm av soltorkade tomater ifrån Zeta. Köpte nu ytterligare en burk ifrån dom nämligen kräm av gröna oliver. Oj, vad god den var! Kan verkligen tipsa om dom båda, funkar kanonbra som smaksättare till grytor, såser, dippsåser osv. I den här rätten använda jag båda två ;-)

zeta soltorkade tomater




Ingredienser
1 pkt kycklinglårfiléer, ca 1 kg
en purjolök
ett gäng champinjoner
en näve sockerärtor (går bra med frysta)
en stor näve färsk spenat
4 dl vispgrädde
2 dl philadelphiaost, jag använde den med smak av soltorkade tomater
1 msk kräm av soltorkade tomater
1 msk kräm av gröna oliver
salt och peppar

Skiva purjolöken och halvera champinjonerna, stek i smör i en stekpanna, tillsätt spenaten. Häll röran i botten av en ugnsform. Lägg kycklingen över, salta och peppra.

Värm upp grädde, philadelphiaosten och krämerna i en kastrull och häll sedan över kycklingen. Fördela sockerärtorna över. In i ugnen på 200 grader i ca 25-30 min. Se efter så kycklingen är klar.

Jag serverade detta till kokt blomkål, så, så himla gott!

Klar!

kyckling i kräm av soltorkade tomater och oliver
Njut!



Kommentarer

Skicka en kommentar