Citron- och ingefärsdryck i förkylningstider

Känns som var och en runt omkring mig är sjuka just nu. Förkylningar och feber överallt. Ingefära ska ju vara bra för att mota bort förkylningar så därför började jag googla på ingefärsdryck och hittade en del olika alternativ. Gemensamt är ju att alla har citron i vilket ju gör det hela mycket godare och så är det ju också nyttigt. Den här drycken ska alltså hålla förkylningsbacillerna borta, vi får väl se om det funkar ;-)

citron- och ingefärsdryck



Ingredienser
1 l vatten
saften från 2 citroner
en tumstor bit ingefära

Börja med att koka upp vattnet och låt sedan svalna en stund. Pressa ner citronsaften. Skala och riv ingefäran och lägg ner det i vattnet. Låt stå och dra en stund, gärna 1 h. Sila av och häll upp i en kanna.

citron- och ingefärsdryck

Jag tycker drycken blev rätt så stark så jag spär ut den med ca 30% vatten, då blir den lagom tycker jag men alla är vi olika ;-) Testa! Det blev jättegott och fräscht!



citron- och ingefärsdryck


Kommentarer