LCHF Cheesecake i glas

Igår firade vi Jonnys födelsedag med ett litet kalas. Som jag skrev i förra inlägget så grillade vi fläskkarré som vi serverade med sötpotatispuré och basilikamajonäs

Till efterrätt blev det en himla god variant på cheesecake som jag gjorde i glas. Receptet kommer ifrån 56kilo.se. Jag la till lite på själva smeten eftersom jag tyckte det blev lite för lite och la till lite fler jordgubbar för det är ju så himla gott ;-) Så här gjorde jag:

lchf cheesecake


Ingredienser 7-9 glas
3 dl mandemjöl
150 g smör
2 msk stevia strö (eller annan sötning)
400 g philadelphiaost
4 dl turkisk yoghurt
1 1/2 dl stevia strö
2 1/2 dl frysta jordgubbar

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och tillsätt sedan mjölet och stevia. Blanda runt och bra ut på ett bakplåtspapper som du lagt på en ugnsplåt. In i ugnen ca 8 min eller tills det fått fin färg. Ta ut och låt svalna och smula sedan sönder bitarna.

Vispa ihop philadelphiaosten, yoghurt, stevia strö och halvt tinade jordgubbar.

Varva sedan mandelcrunchet med jordgubbssmeten, avsluta med crunchen. Ställ i kylen några timmar innan servering.

Mums, blev himla gott och gick hem hos alla, även barnen :-)

cheesecake i glas



Kommentarer