Grillade lammkotletter och ryggbiff med örtrostade rödbetor

Ni har väl inte ställt undan grillen ännu? Bara för att hösten har kommit så betyder det ju inte att man inte kan grilla, jag grillar faktiskt året om även om det givetvis blir lite mindre grillning på vintern ;-)

Några killar som är fantastiskt duktiga på att grilla är killarna som driver JD Grill & Event. Jag följer dom på FB och dom verkar ju verkligen ha hittat sitt drömjobb, grilla på heltid. Härom sistens så stod dom för middagen på Rikard Sjöbergs bröllop, en stoooor grillbuffé, du kan läsa mer om det HÄR. Perfekt bröllopsmat ju! ;-)

Ja, riktigt så stor buffé hade inte jag igår. Jag grillade lammkotletter och ryggbiff som sedan serverades med örtrostade rödbetor från grönsakslandet och en klassisk tomat- och mozzarellasallad. Gjorde även ett kryddsmör beståendes av smör, vitlök, persilja, salt och peppar, klassiskt och gott!

helgrillad rostbiff

Ryggbiffen grillade jag enligt det HÄR receptet fast istället för rubben så körde jag en marinad bestående av 1 tsk dijonsenap, 1 msk worcestershiresås, 4 msk olivolja, två pressade vitlöksklyftor, färsk hackad timjan, salt och peppar. Köttet fick gosa till sig i marinaden någon timme sedan åkte det på grillen.

lammkotletter
Lammkotletterna strax klara!

Lammkotletterna fick en marinad bestående av 1/2 dl olivolja, skalet från en halv citron, en kvist färsk hackad rosmarin, två pressade vitlöksklyftor, salt och peppar som jag penslade på bitarna. Grilla sedan på hög värme några minuter per sida.

Rödbetorna fick gå i ugnen på 220 grader i ca 30 min i en blandning av olivolja, salt, peppar och kvistar av färsk rosmarin och timjan.

tomat- och mozzarellasallad

Varvade sedan tomat med mozzarella och färska basilikablad, ringlade över olivolja, flingsalt och sedan blev det även en tjock balsamvinäger på.

Enkelt men fantastiskt gott! Ett glas rött till det och lördagskvällen var räddad ;-)

Min grilltallrik!



Kommentarer