Glutenfritt valnötsbröd (LCHF)

Jag gjorde ett så otroligt gott LCHF bröd häromdagen som jag bara måste dela med mig av. Receptet hittade jag inne på Birgitta Höglunds blogg. Brödet är jätte enkelt att göra, så himla skönt att slippa jäsning osv som det ju är med ett traditionellt mjölbröd. Enligt Birgitta så är det endast 2 g kolhydrater per skiva vilket ju är superbra för oss lågkolhydratare ;-) Min sambo tyckte också brödet var jättegott, nu återstår att testa det på barnen också ;-)

valnötsbröd


Ingredienser ca 24 skivor
6 ägg 
250 g kesella
150 g valnötter
100 g smör
2 dl mandelmjöl
2 dl pofiber
1/2 dl fiberhusk
1/2 dl linfrön
2 msk brödkryddor (originalreceptet säger 3 msk men jag tycker det låter väl mycket)
2 msk äppelcidervinäger
2 tsk bakpulver
1 1/2 tsk salt

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret i en kastrull och tillsätt brödkryddorna, ställ att svalna.

Lägg valnötterna i en mortel och mortla så det blir mindre bitar. Blanda sedan alla torra ingredienser i en bunke.

Knäck ner äggen i en annan bunke och vispa hårt, tillsätt kesellan, vinägern och smöret och vispa lite till. Tillsätt alla torra ingredienser och vispa försiktigt tills allt blandat sig.

Smöra en avlång form, 1 1/2 L med smör häll sedan ner blandningen, ta hjälp av en slickepott. Häll kallt vatten på slickepotten för att få ytan slät och jämn.

Lägg folie över och kör in i ugnen 45 minuter. Ta av folien och kör ytterligare 45 min. Ta ut och stjälp upp på galler, låt svalna innan du skär upp brödet.

Som sagt var, fantastiskt gott bröd som jag definitivt kommer göra flera gånger!

valnötsbröd




Kommentarer