Kycklinglårfilé med tomatsås på egenodlade tomater

Just nu dignar det av tomater i mitt växthus. Det tog ett bra tag innan dom började mogna men nu så är dom verkligen på G. Jag ska göra egen ketchup hade jag tänkt och även ugnstorkade tomater som ju blir så himla gott.

bifftomater

Idag blev det en god tomatsås av några utav mina bifftomater. Det blir ju så mycket godare med egna tomater men givetvis funkar det med köptetomater också, till och med burktomater ;-) Min goda sås gör man så här:

Ingredienser
ett gäng tomater
en gul lök
2 vitlöksklyftor
en kvist färsk rosmarin
en näve färska basilikablad
salt och peppar
olivolja

Hacka lökarna och fräs i olivoljan i en kastrull. Koka under tiden upp vatten i en annan kastrull där du sedan sänker ner tomaterna i några sekunder tills du ser att skalet spricker upp. Ta ut alla tomater och dra av skalet, hacka sedan i mindre bitar och tillsätt till löken. Koka upp.

Hacka örtkryddorna och tillsätt till tomaterna tillsammans med rikligt med salt och peppar. Låt stå och puttra så länge som möjligt, gärna runt en timme.

Jag valde idag att steka på några kycklinglårfiléer, sedan hällde jag över tomatsåsen och lät det puttra på en stund. Blir såsen för tunn så puttra utan lock så avdunstar en del.

Det hela serverades till ugnsrostade grönsaker och en tzatziki. Perfekt vardagsmat!

Kycklinglårfilé med tomatsås, ugnsrostade grönsaker och tzatziki.




Kommentarer

  1. Riktig lyx är det med egenodlat! Vi fick en minitomatplanta som skulle bor på vår balkong men vi var tvungna att "låna" ut den eftersom den inte fick någon sol alls. Nu kommer det tomater som bara den och vi hämtar hem allt eftersom, utan att vi behöver sköta den alls! Perfekt lösning:)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar