Haricot verts i krämig tomatsås med riven ost

Det skördas mycket nu i min trädgård. Jag har massor med haricot verts och sockerärtor tex. Haricot verts tycker jag funkar rätt så bra att förvälla och sedan frysa in men sockerärtor tycker jag är svårare, dom blir lätt vattniga och lösa när man tinar dom. Kanske gör jag misstaget att jag inte styckfryser dom??


I alla fall....har du mycket haricot verts så tycker jag inte du bara ska koka och servera utan gör ett helt tillbehör av dom. Häromdagen så gjorde jag en variant av en sk tian (grönsakslåda), recept hittar du HÄR. Jag gjorde det lite enklare. Slängde i grovhackad lök och halverade haricot verts i en stekpanna och stekte på i smör. Hällde sedan över en eller två burkar krossade tomater och en klick creme fraiche, gärna lite grädde också. Koka några minuter och häll sedan över i en ugnsform, strössla över rikligt med riven ost, ta någon du gillar. In i ugnen 200 g ca 15 min. Gott gott!

Jag serverade bönorna till grillad fläskkarré som fått marinera i rubben Adams rib rub över natten. Så himla gott och mört kött!......och lite grillad squash ;-)





Kommentarer