Glutenfri blomkålslasagne

Nu är vi hemma igen efter en vecka i Hälleviksstrand. Alltid lika skönt att komma hem tycker jag och massor att skörda i trädgården. Idag har vi bara varit hemma, tagit hand om tvätt, trädgård osv. Imorgon åker vi ut med båten då dom har lovat bra väder.....äntligen!! Tur man har en veckas semester kvar ;-)

Idag blev det även lite mat jag kan blogga om. Har ju mest blivit grillat, grönsaker och sås hela semestern men idag blev det lasagne. Inte vilken lasagne som helst utan en glutenfri lasagne med få kolhydrater. Receptet kommer ifrån boken Ät och Njut och den blev fantastiskt god. Ni måste testa!! Finns många av oss som skulle må så mycket bättre av att skippa pasta och dra ner lite på kolhydraterna och gör ni den här lasagnen så kommer ni knappt känna någon skillnad mot "vanlig" lasagne. Jag gjorde några mindre förändringar men i stort sett som originalet.

blomkålslasagne
Blomkålslasagne


Ingredienser
en portion köttfärssås gjord på 800 g färs
(ni har säkert erat eget goda recept på detta, mitt hittar du HÄR)

Lasagneplattor
ett blomkålshuvud, medelstort
2 ägg
salt och peppar

Ostsås
1 dl creme fraiche
1 dl philadelphiaost
3 dl vispgrädde
100 g riven ost
salt och peppar

Börja med köttfärssåsen i god tid så den kan stå och puttra en stund.

Kör blomkålen i en mixer till ett fint "ris". Lägg i en skål och kör i micron i 2 min. Rör runt och kör in ytterligare 2 min. Ta sedan ut och lägg tex i en bakduk och försök pressa ut så mycket vätska du kan.

Lägg tillbaka i skålen och tillsätt äggen, salt och peppar. Lägg bakplåtspapper i en ugnsform och smeta ut degen. In i ugnen på 200 grader i 15 min. Ta ut och låt svalna. Skär sedan i lagom bitar.

Blanda ihop grädde, creme fraiche, philadelphiaost och riven ost och låt koka upp i en kastrull. Salta och peppra.

Smöra en ugnsform. Börja med ett lager köttfärssås sedan lasagneplattorna och avsluta  med ostsåsen. Kör några lager tills allt tar slut, avsluta med ostsåsen. Riv gärna över parmesanost på slutet.

In i ugnen i 175 grader i ca 30 min.

Lasagne med nyskördad sallad, tomater och sockerärtor.

blomkålslasagne








Kommentarer

  1. Härligt med ytterliggare en veckas semester, ni kanske till och med får uppleva lite sol, värme och regnfritt. :-)

    Lasagnen ser jättegod ut. Tyckte barnen om den också eller fick de vanlig?

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom fick faktiskt en vanlig men tänkte dom skulle få smaka på den här idag så jag får återkomma om dom gillade den eller inte ;-)

      Radera
  2. Då inväntar jag svaret. :-)

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min 3 åring märkte ingen skillnad ;-) Min 9 åring undrade varför den smakade annorlunda och jag förklarade varför då började hon tveka men hon tyckte nog ändå smaken var helt okej.

      Radera
  3. Okej, barn brukar reagera men åt hon sen så var det ju bra och för mig värt att våga testa framöver kanske. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar