"Falsk potatissallad" med zucchini

Odlar du zucchini/squash?? Då vet du precis som jag att helt plötsligt så har man ett överflöd av zucchini i trädgården och skördar man dom inte tillräckligt snabbt så blir dom för stora och träiga. Jag brukar skörda mina när dom är ca 15-20 cm långa, brukar vara lagom.

zucchini

Vad gör man då med all zucchini? Jag brukar oftast grilla min men man kan också göra något som kallas "falsk potatissallad" inom lchf-världen. Det handlar om en potatissallad utan potatis, istället använder man sig av zucchini. Otroligt gott och alla smaker som en potatissallad har finns där. Testa!!

Ingredienser för 2-3 portioner
3 zucchini
smör
en liten bit purjolök, en smaksak hur mycket man vill ha, skivad
1 tsk hackad kapris
2 msk majonäs
1 tsk dijonsenap
3/4 dl philadelphiaost eller creme fraiche
salt och peppar

Börja med att skära upp zucchinin i mindre bitar. Smält smör i en stekpanna och stek zucchinin på låg värme tills den mjuknar, inte för länge och den ska inte få någon färg. Ta åt sidan och låt svalna.

Blanda ihop övriga ingredienser och blanda sedan ner zucchinin.

falsk potatissallad



Jag serverade min sallad med en bit grillad fläskkarré (är löjligt förtjust i fläskkarré på grillen!) och nyskördad gul bifftomat :-)

Grillad fläskkarré med zucchinisallad.




Kommentarer

  1. Det där såg otroligt gott ut så det ska testas. Det blev lite för mycket potatissallad i sommar så trots att det var en tid sen sist jag åt det så står det mig upp i halsen än. Ska bli kul att se om detta kan bli en fullgod ersättare. Tack för tipset.

    Hälsningar
    Södermanland

    SvaraRadera

Skicka en kommentar