Grillad T-bone steak med bearnaisesås

Härom dagen när vi var inne i stan så gick vi in på Saluhallen och fick bland annat med oss två stycken stora skivor t-bone steak. Har faktiskt aldrig grillat sådana själv förut, dom är ju rejält dyra så det beror väl på det antar jag ;-) En t-bone stek består av två olika köttbitar nämligen oxfilé och ryggbiff. Den ultimata grillbiten med andra ord :-)


t-bone steak
På gallret!

Jag serverade min bit med hemmagjord snabblagad bea och nykokta egenodlade gulbetor. Grillade också på en bifftomat och skördade lite grönsallad. Så här gjorde jag köttet:

Ingredienser
t-bone stek
salt och peppar

Ta fram köttet ca en timme innan det ska på grillen. Salta rejält ca 40 min innan det ska på grillen. Torka sedan bort vätskan som blivit på köttbiten och peppra rejält, ta ev lite extra flingsalt.

Under tiden har du förberett grillen för direkt grillning, det ska vara hög värme och gallret ska vara hett.

Lägg på köttet och grilla direkt med lock 2 min per sida. Ta sedan av köttet och lägg det i folie som du inte sluter helt tätt, låt ligga och vila 10 min innan du sedan skär upp köttet.

t-bone stek
Färdiga!

t-bone steak
Så ska det se ut!

Fantastiskt gott kött! Har ni inte testat detta så gör det :-)

T-bone stek med bearnaisesås, kokta gulbetor, grillad bifftomat och grönsallad.



Kommentarer

  1. Ojojoj, vilka fina köttbitar du fick tag på, sådana behöver man inget mer än salt och peppar på. Förstår att de smakade kanoners!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar