Svartkålen i jorden, tomaterna blommar och många blåbär på G

svartkål

Lite uppdatering från mitt odlande: 

I år ska jag odla svartkål för första gången. Är livrädd för dom eventuella kålfjärilslarverna som kan dyka upp, tycker dom är fruktansvärt äckliga och varenda gång jag odlar kål så är dom där. Någon som har tips på hur man ska hålla dom borta så tar jag gärna emot det. Funderar på fiberduk....

På plats!

Jag förodlade min svartkål även om jag tror att det fungerar att så direkt också och satte ut dom nu i helgen då dom blivit ca 10 cm höga. Hoppas på stora fina plantor till hösten/vintern så man kan få njuta av god svartkål i maten :-)


Tomatplantorna växer på bra i växthuset och dom blommar för fullt. Tror minsann jag kan få tomater lite tidigare i år än vad jag brukar men lite mer värme hade ju inte skadat. Maj har hittills varit rätt så regnig och kall så jag kör fortfarande med värmefläkt i växthuset.


Vårblommorna blommar fint nu i rabatterna och det ser faktiskt ut som att det blir mycket blåbär i år, har en hel del runt trädgården. Hoppas frosten håller sig borta nu bara så dom inte fryser bort!



Kommentarer